Content verzinnen voor ICT-bedrijf ingewikkeld? Zo doe je het:

Is het ingewikkeld om – het hele jaar door – nieuwe onderwerpen te verzinnen voor blogs, foto’s en/of video’s? Het korte antwoord: nee.

Je kunt op verschillende manieren komen tot content-titels. Zo kun je inspiratie opdoen bij andere bedrijven of contentexperts. Dit laatste gaat misschien wel lekker snel, maar wanneer je jouw doelgroep in hoofd én hart wilt raken, is het raadzaam om de volgende stappen te doorlopen.

# 1. doelgroep

Om iemand te interesseren voor je boodschap, is het noodzakelijk om relevant te zijn. Dit doe je door te focussen op een zo klein mogelijke doelgroep.
Zo kun je makkelijker specifiek en dus relevant zijn voor die groep. Je kunt – bijvoorbeeld – op de volgende manier je doelgroep(en) beschrijven:

Neem de persoon in gedachten die bij jouw potentiële klant gewoonlijk contact met jouw bedrijf zoekt. Dit kan een logistiekmanager zijn, een directeur/ eigenaar, een secretaresse, een HR-manager, etc. etc. Neem vervolgens een branche, organisatie of bedrijf in gedachten waar deze persoon werkzaam is. Stel dat jouw bedrijf WMS-software maakt, focus dan op logistieke bedrijven of bijvoorbeeld op retailers met een eigen opslag, maar niet op beide doelgroepen tegelijk!

Zijn er meerdere beslissers, of meerdere belangrijke stakeholders? Zorg ook dat je deze meeneemt in je doelgroepenoverzicht. Heb je meerdere doelgroepen? Herhaal dan alle stappen voor iedere doelgroep.

# 2. breng de reis in kaart

Hoe zijn jouw klanten klant geworden? Met welke hulpvraag zijn ze ooit gestart? Zij hadden waarschijnlijk een probleem of uitdaging. Op enig moment kwam bij hen automatisering als oplossing naar voren. Maakten ze toen een long- en een shortlist? En toen ze een lijstje hadden van mogelijke leveranciers / partners, stelden ze toen een RFP of RFI op? Of namen zij gewoon contact op?

Hoe dan ook, het is belangrijk om die reis in kaart te brengen, zodat je de content en de onderwerpen hierop kunt afstemmen. In eerste instantie kun je richten op de hulpvraag. (“Hoe kan ik makkelijker/ beter / efficiënter/ voordeliger werken?”) en in een latere fase kun je content maken die helpt bij het inkopen van software (‘Zo ziet een succesvolle implementatie van …. eruit’.)

Voor het bedenken van content werkt het makkelijk om de klantreis bijvoorbeeld in maximaal 3 fasen op te delen:

  • oriëntatiefase
  • overwegingsfase
  • beslissingsfase

# 3. sluit aan

Wanneer je de verschillende fasen van jouw doelgroep helder voor ogen hebt, kun je per fase in kaart gaan brengen wat de behoeften zijn. Deze behoeften kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • efficiënter werken
  • voldoen aan (ISO-)eisen / compliancy
  • verhogen van security
  • gemakkelijk remote kunnen werken
  • faciliteren van capaciteitsuitbreiding
  • hoe kan ik sneller taken uitvoeren (automatiseren)
  • hoe kan ik meer uit mijn mensen halen
  • hoe kan ik mijn bedrijf schaalbaar maken
  • etc. etc. etc.

Nu deze behoeften per fase zijn opgeschreven, kun je beginnen met het bedenken van de titels.

# 4. titels bedenken

Wanneer je jouw doelgroep wilt ‘raken’, of tenminste zorgen dat je de aandacht trekt, dan schrijf je over wat er speelt bij die doelgroep. Schuw daarbij ook niet om de doelgroep te benoemen. Als voorbeeld: wij hebben in dit blog ook gekozen om onze doelgroep (ICT-bedrijven) te benoemen.

Je kunt de volgende ‘formats’ gebruiken om titels te bedenken die aansluiten op de behoeften:

  • De letterlijke vragen van potentiële klanten
  • Hoe doe je ….. (het format van deze blog)
  • x fouten die je wilt voorkomen …..
  • x voorspellingen voor 2022
  • Zo deed dit bedrijf het (klantcase)
  • De grootste fout van (vergelijkbaar bedrijf als potentiële klant)
  • x tips voor het optimaliseren van ….
  • x geheimen van …..
  • Verhoog/ verbeter je rendement met
  • Oplossing 1 vs Oplossing 2
  • De x beste tools/manieren om ….

Afhankelijk van je doelgroep, hoef je de menselijke emotie niet te schuwen. Je schrijft ten slotte voor mensen. Bij dit blog hebben wij getracht een vleugje humor toe te passen. Zie je het ‘verband’ tussen de titel en de foto?

# 5. na het verzinnen van de titels

Heb je mooie en leuke titels bedacht? Dan kun je jouw contentmakers briefen met al je bevindingen en titels.

Een contentmaker zoals een tekstschrijver kan nu – bijvoorbeeld – de juiste persoon gaan interviewen voor goede inhoud.

De genoemde stappen hoef je overigens niet zelf te doen. In het kader van efficiëntie, of in het kader van ‘schoenmaker blijf bij je leest’, zou je het gehele bovenstaande proces ook kunnen uitbesteden.

benieuwd naar de titels van jouw content?

Wil je ervaren of wij aantrekkelijke titels zouden kunnen maken voor jouw content? Daag ons dan eens uit en vraag een gesprek aan!