Dit doet contentmarketing voor IT & SaaS bedrijven

Opereert jouw bedrijf in IT, SaaS of techniek? Kom er dan achter welke – soms onverwachte – voordelen contentmarketing voor jouw bedrijf kan hebben.

# 1. Relaxte samenwerkingsvorm

Wanneer je samenwerkt met een contentpartner die de volledige zorg uit handen neemt, dan kun je volstaan met het geven van telefonische interviews voor de nodige input. Daarna is het een kwestie van goedkeuren van de voorstellen voor teksten. De fotografie en videografie kun je ook efficiënt inplannen waardoor je als het ware ‘handsfree’ aan marketing kunt doen.

# 2. Werf bekendheid bij je doelgroep

Een open deur. Maar toch benoemen wij dit voordeel. Via contentmarketing bied je waarde door hulp, kennis en inzichten. Deze inhoud zet je in zodat je onder de aandacht komt en autoriteit claimt op de gebieden waar je bedrijf sterk in is.  Je kunt een interessante groep aan je bedrijf ‘binden’ zodat je in een later stadium hier meerdere doelen aan kunt verbinden. Denk aan het verkopen van producten of diensten. In een notendop creëer je een groep aan de hand van jouw ideale klantprofiel, waarmee je kunt gaan ‘werken’.

# 2. Start een dialoog/ maak contact

Een kans die je krijgt wanneer je op social mediakanalen wat actiever wordt, is dat je een dialoog aan kunt gaan met je doelgroep. Dit kan met (nurture)tooling, maar ook 1 op 1. Als dat wenselijk is kun je feedback vragen over je product of dienst, of over bijvoorbeeld je marketingcontent. Ook de data die je digitaal verkrijgt kunnen belangrijke inzichten verschaffen. Zo kun je jouw dienstverlening en communicatie aanscherpen.

# 3. Je wordt zichtbaar en vindbaar in Google

Als er personen zijn in Google die de hulp zoeken die jij met jouw bedrijf kunt bieden, dan kan de content die je publiceert daarop vindbaar worden gemaakt. Een aandachtspunt is dat er in de regel verschil wordt gemaakt tussen content die gericht is op een transactie (bijvoorbeeld: proefabonnement back-up cloud software)  of content die gericht is op een hulp- en of informatiebehoefte (bijvoorbeeld: hoe kan ik back-uppen naar de cloud).

# 4. Jouw klanten krijgen aandacht

Wanneer je jouw content slim bedenkt en maakt, is deze ook geschikt om te verspreiden onder je klanten en relaties. Je biedt immers hulp, kennis en inzichten die ook jouw klanten kunnen aanscherpen. Behalve dat veel klanten deze aandacht waarderen, heeft het nog een (heel groot) voordeel:

# 5. Vergroot mond-tot-mond reclame

Wanneer jouw bedrijf veel nieuwe klanten heeft gekregen door mond-tot-mond reclame, dan hebben zij ongetwijfeld positieve berichten gehoord van je klanten en relaties. Door bij je klanten nog meer ’top-of-mind’ te komen, (door ze te mailen!) vergroot je het mond-tot-mond effect. Met als gevolg, meer aanvragen.

# 5. Potentiële sollicitanten zien een actueel en ‘levendig’ bedrijf

Je kunt nóg zo’n goede vacaturetekst schrijven, zelfs voorzien van een vlotte video, met prachtige primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar wanneer een sollicitant op een ‘dode’ website (en dito social media) terecht komt, haakt deze misschien net zo hard weer af. Een website die levendig is, en waarbij het zichtbaar is dat jouw bedrijf zich bezighoudt met de uitdagingen van doelgroep, is aantrekkelijk.

# 6. Je wordt beter in marketing (en misschien ook sales)

Door de harde en zachtere resultaten van contentmarketing te evalueren, wordt je beter in marketing  in zijn algemeenheid. Je werkt namelijk met je kerndoelgroep. Je kunt steeds beter, en scherper de boodschap verwoorden waarmee je jouw potentiële klanten kunt binden. En deze kennis kun je misschien ook wel gebruiken om salesgesprekken aan te scherpen.

# 7. Het belangrijkste in beeld

Ok, toegegeven, de bovenstaande kop klopt niet altijd, en klopt niet voor iedereen. Wat we hier bedoelen met ‘het belangrijkste’, zijn de mensen uit jouw organisatie. De adviseur, de verkoper, de consultant, de engineer, de developer, de projectmanager, de supportmedewerkers. etc.. De oplossing, de software of het product is natuurlijk zeer belangrijk, maar voor veel klanten is ook het positieve contact met mensen uit de organisatie de reden tot tevredenheid. De mensen, of de tevredenheid van klanten, kun je met contentmarketing uitstekend in beeld brengen.

Advies op maat

Wil je weten wat contentmarketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een advies op maat aan. We denken graag mee.